bhp-pulsar.pl

Dodane: 05-03-2020 10:40
bhp-pulsar.pl

bhp-pulsar.pl

Jedną z najważniejszych usług oferowanych przez firmy działające w branży BHP jest przeprowadzenie audytu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Samo pojęcie audytu oznacza dokonanie oceny danej organizacji przez zewnętrzną i niezależną jednostkę. Jeśli więc jest mowa o wykonaniu audytu BHP, znaczy to nic innego, jak sprawdzenie czy dana firma spełnia wszystkie potrzebne wymagania z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracodawcy mogą zlecić wykonanie audytu BHP odpowiedniej firmie, która sprawdzi i oceni, czy w miejscu pracy są spełnione wymagane przepisy. Po przeprowadzonym audycie, pracodawca otrzyma rzetelną informację o tym, czy w jego firmie są spełnione odpowiednie wymagania. Jednak samo otrzymanie protokołu z przeprowadzonej oceny to nie wszystko, ponieważ w razie jakichkolwiek nieprawidłowości pracodawca otrzyma także wskazówki, co należy poprawić. W przypadku, kiedy pracodawca nie jest pewien, czy jego firma spełnia wymagania z zakresu BHP, dobrze jest zlecić wykonanie audytu profesjonalistom.

Pojęcie audytu oznacza niezależną ocenę danej organizacji, systemu, procesu lub projektu przez zewnętrzną firmę. Badanie przedmiotu audytu polega na sprawdzeniu, czy dany system działa poprawnie pod względem obowiązujących przepisów oraz norm. Audyt może być więc przeprowadzany w wielu sytuacjach przez osoby odpowiednio do tego wykwalifikowane. Jednym z dobrych przykładów działania audytu jest zlecenie wykonania takiej operacji firmie zajmującej się bezpieczeństwem i higieną pracy. Pracodawca, który zleca przeprowadzenie audytu BHP, upewnia się czy jego działalność spełnia wszystkie wymagane kryteria z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Jest to nic innego, jak sprawdzenie czy miejsce pracy spełnia przepisy BHP. Innym przykładem może być zlecenie audytu ochrony przeciwpożarowej, gdzie także odpowiednia firma zajmuje się sprawdzeniem czy miejsce pracy spełnia odpowiednie wymagania pod tym względem. Można więc podsumować, że audyt jest to zlecenie odpowiedniej firmie zadania, które polega na sprawdzeniu czy są spełnione dane kryteria.

Zapewnienie odpowiednich szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudnionym pracownikom należy do obowiązków pracodawcy. Szkolenia takie są okresowe, więc co jakiś czas trzeba je powtarzać. Są także obowiązkowe dla nowo zatrudnionych pracowników, dopiero rozpoczynających pracę w danym zakładzie. Grono odbiorców szkoleń BHP jest szerokie, dlatego też można je podzielić ze względu na rodzaj wykonywanej pracy. Firmy działające w branży BHP posiadają w swojej ofercie szkolenia skierowane do konkretnej grupy. Można wyróżnić szkolenia BHP dla osób pracujących w administracji i biurach, które są skierowane do osób pracujących w warunkach biurowych. Innym rodzajem szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy są te, których odbiorcami są osoby zatrudnione na stanowiskach robotniczych. Ponadto można wyróżnić jeszcze szkolenia dla pracowników na stanowiskach inżynieryjno-technicznych oraz dla osób, które pracują na stanowiskach kierowniczych. Istnieje więc kilka rodzajów szkoleń BHP, które są odpowiednio dobrane pod rodzaj wykonywanej pracy.

Przy podjęciu nowej pracy jednym z ważnych obowiązków naszego pracodawcy jest dokonanie oceny ryzyka zawodowego, dotyczącego stanowiska, na którym mamy być zatrudnieni. Jest to podstawowy obowiązek pracodawcy, który bezpośrednio wynika z przepisów znajdujących się w Kodeksie Pracy. Dokonanie takiej oceny ryzyka zawodowego można zlecić firmie, która zajmuje się sprawami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy. Powierzenie tego zadania firmie BHP jest dobrym rozwiązaniem dla pracodawcy, ponieważ za ocenę ryzyka zawodowego wezmą się profesjonaliści. Pracodawca może więc liczyć na rzetelność oraz skrupulatność przy wyznaczaniu takiej oceny na danym stanowisku pracy, dzięki określaniu ryzyka zawodowego na podstawie wnikliwej analizy. Opracowanie ryzyka zawodowego powinno być przeprowadzone jak najdokładniej, żeby prawidłowo określić rodzaj zagrożeń wynikających z wykonywania danej pracy. Prawidłowe dokonanie takiej oceny wymaga wzięcia pod uwagę wielu czynników, dlatego warto powierzyć to zadanie odpowiedniej firmie.

Skrót PPOŻ oznacza nic innego, jak ochronę przeciwpożarową, która z kolei jest po prostu zbiorem zasad oraz działań, mających na celu zapobieganie pożarom oraz zapewnianie bezpieczeństwa w razie zaprószenia ognia. Elementami wchodzącymi w skład ochrony przeciwpożarowej są, między innymi, instrukcje bezpieczeństwa pożarowego, odpowiedni sprzęt gaśniczy oraz przeprowadzanie szkoleń PPOŻ. Sprawy związane z ochroną przeciwpożarową wchodzą w skład bezpieczeństwa i higieny pracy, dlatego firmy działające w branży BHP często zajmują się także PPOŻ. Pracodawca może więc zlecić takiej firmie przeprowadzenie szkoleń pracowników z zakresu PPOŻ, wykonanie instrukcji bezpieczeństwa pożarowego czy przeprowadzenie odpowiedniego audytu. Przestrzeganie wymaganych zasad z zakresu ochrony przeciwpożarowej w miejscu pracy z pewnością zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa oraz mniejsze ryzyko wystąpienia pożaru. Nawet w razie wystąpienia niespodziewanego pożaru, odpowiednio wprowadzone zasady PPOŻ pomogą w szybszej i sprawniejszej ewakuacji.